Raidepuolue

View Original

Kaupunkiliikenne Oy hoitaa jatkossa HSL:n raitioliikenteen

HSL on valinnut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tulevan pikaraitiotien 550 eli Raide-Jokerin sekä kantakaupungin raitiolinjojen liikennöitsijäksi. Uudet liikennöintisopimukset tähtäävät raitioliikenteeseen, joka on kaikissa olosuhteissa luotettavaa ja joka palvelee matkustajia entistä paremmin.

Kaupunkiliikenne liikennöi tulevaa pikaraitiotietä 550 ainakin vuoteen 2028 asti. Se liikennöi kantakaupungin raitioteitä vuodesta 2025 alkaen ainakin kymmenen vuoden ajan.

Yksityiskohtaiset liikennöintisopimukset HSL ja Kaupunkiliikenne Oy solmivat myöhemmin.

- HSL:n tavoitteena uusissa sopimuksissa on kustannustehokas raitioliikenne, joka toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa, tulosalueen johtaja Johanna Wallin HSL:stä kertoo.

- Tavoitteenamme on kehittää jatkuvasti raitioliikenteen palveluita ja toimintaympäristöä sekä kasvattaa raitioliikenteen matkustajamääriä ja kulkumuoto-osuutta.

Tärkeä tavoite HSL:lle on se, että pikaraitiotien 550 liikenteen aloitus onnistuu. HSL varautuu siihen, että liikenne voisi alkaa syksyn 2023 aikana, jos käyttöönottotestit, koeajot, kuljettajien rekrytointi ja vaunujen hankinta sujuvat suunnitellusti. Tarkemmasta liikenteen käynnistysajankohdasta päätetään myöhemmin. Pikaraitiotie 550 kulkee Itäkeskuksen ja Keilaniemen väliä.

- Kaupunkiliikenne Oy on kokenut ja ammattitaitoinen toimija. Meillä on erinomaiset edellytykset päästä yhdessä tavoitteisiimme.  

- Kiitämme HSL:ää luottamuksesta toimintaamme kohtaan, meille on hienoa päästä yhdessä kehittämään raitioliikennettä edelleen. Allianssimallilla toteutettu pikaraitiotie 550 eli Raide-Jokeri -projekti on edennyt erittäin hyvin ja pian olemme valmiita liikenteen käynnistämiseen, Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori toteaa.

Kaupunkiliikenne vastaa linjojen ajamisen lisäksi vaunujen siivouksesta, ajoenergian hankinnasta sekä kantakaupungin raitiovaunujen kunnossapidosta.

Pikaraitiotien 550 osalta kalustoa pitää kunnossa vaunujen toimittaja alihankintana. Kaupunkiliikenne omistaa kaluston ja varikot. Yhtiölle kuuluu pysäkkien hallinta ja ylläpito.

Nyt solmittavat sopimukset eivät kata pikaraitiotielinjoja, joita mahdollisesti tulevaisuudessa ajetaan kantakaupungin kautta. HSL tekee niiden hoidosta aikanaan omat hankintapäätökset ja -sopimukset. Esimerkiksi Kruunusiltojen raitioliikenne ei kuulu tähän sopimuskokonaisuuteen.