Raidepuolue

View Original

Kaupunkiliikenne kehittää pyöräpysäköintiä Helsingin asemilla

Uusien liityntäpyöräpysäköintipaikkojen rakentaminen on käynnissä Kannelmäen, Käpylän ja Tapanilan juna-asemien sekä Ruoholahden, Siilitien ja Vuosaaren metroasemien yhteydessä. Lisäksi uusi pyöräpysäköintikeskus on rakenteilla noin 1 000 polkupyörälle Helsingin keskustaan osaksi Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakentuvaa kävelyn ja pyöräliikenteen alikulkuyhteyttä eli Kaisantunnelia.

Suurin osa helsinkiläisistä asuu muutaman kilometrin säteellä juna- tai metroasemasta. Asemien yhteydessä on tarjolla liityntäpyöräpysäköintipalvelu, johon pyörän voi jättää parkkiin ja jatkaa matkaa kätevästi joukkoliikennettä käyttäen. Käynnissä olevissa rakennushankkeissa vanhat huonokuntoiset telineet uusitaan ja kapasiteettia lisätään paremmin täyttämään arvioidun kysynnän tarvetta. Samalla lisätään opastusta ja kohteiden näkyvyyttä sekä lisätään pysäköinnin turvallisuutta mahdollistamalla runkolukitus.  

Näillä toimenpiteillä parannetaan pyöräpysäköinnin laatua ja saavutettavuutta, mikä parantaa liityntäpyöräpysäköinnin käyttökokemusta merkittävästi. Kaisantunnelin pyöräpysäköintikeskuksen rakentaminen käynnistyi vuonna 2021 ja kestää arviolta alkukevääseen 2024. Muut käynnissä olevat rakennushankkeet valmistuvat pyöräilijöiden käyttöön vaiheittain kesään mennessä.   

Liityntäpyöräpysäköintipaikkojen määrä parannustöiden jälkeen:  

  • Kannelmäen juna-asema 174 pyöräparkkipaikkaa (ennen 88 paikkaa)  

  • Käpylän juna-asema 134 pyöräparkkipaikkaa (ennen 38 paikkaa)  

  • Tapanilan juna-asema 142 pyöräparkkipaikkaa (ennen 90 paikkaa)  

  • Ruoholahden metroasema 186 pyöräparkkipaikkaa (ennen 134 paikka)

  • Siilitien metroasema 188 pyöräparkkipaikkaa (ennen 128 paikkaa)  

  • Vuosaaren metroasema 388 pyöräparkkipaikkaa (ennen 230 paikkaa)  

  • Kaisantunnelin pyöräpysäköintikeskukseen suunnitellaan runkolukittava pysäköintimahdollisuus mahdollisimman monelle polkupyörälle kuitenkin huomioiden erilaisten pyörätyyppien tarpeet sekä erilaisia pyöräliikennettä tukevia palveluita.   

Kaupunkiliikenne ja Helsingin kaupunki onnistuivat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointiavustushaussa vuonna 2022. Traficom on päättänyt myöntää valtionavustusta yli 2 miljoonaa euroa liityntäpyöräpysäköintihankkeiden rahoittamiseen. Valtionavustusta myönnettiin ensisijaisesti hankkeisiin, joilla vaikutetaan vähentävästi liikenteen päästöihin sekä lisätään kävely- ja pyörämatkojen määrää parantamalla arkikävelyn ja -pyöräilyn olosuhteita ja houkuttelevuutta. Väylävirasto on lisäksi myöntänyt erillistä kustannustukea Käpylän juna-aseman pyöräpysäköinnin kehittämiseen. 

Kaupunkiliikenne vastaa sekä autojen että pyörien liityntäpysäköinnin kehittämisestä ja ylläpidosta Helsingissä yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Helsinkiin on viime vuosien aikana rakennettu reilusti lisää liityntäpyöräpysäköintipaikkoja. Vuonna 2022 pyörien liityntäpysäköintipalvelua parannettiin neljällä asemalla: Mellunmäen, Puotilan ja Rastilan metroasemilla, sekä Pukinmäen juna-asemalla. Tulevina vuosina tulemme vaiheittain uusimaan ja lisäämään vuosittain runkolukittavien pyörätelineiden määrää.  

Liityntäpyöräpysäköintipalvelun kehittämistä ohjaavat Helsingin kaupungin pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa 2020–2025 asetetut tavoitteet sekä sen jälkeen laadittu Pyöräpysäköinnin yleissuunnitelma ja toteutusohjelma 2021–2025 (Helsingin kaupunki ja HKL, 2021). Ohjelmassa on esitetty tavoitteet ja alustava aikataulu raideliikenteen asemien pyöräpysäköinnin kehittämisestä vuosille 2021–2024 sekä laskettu paikkamäärätarve vuodelle 2030.   

Kaupunkiliikenne parantaa pyöräliityntäpysäköinnin laatua ja saavutettavuutta saadakseen helsinkiläiset liikkumaan entistä enemmän sekä osana Helsingin kaupungin strategiaa olla maailman toimivin ja hiilineutraalin kaupunki vuoteen 2035 mennessä.