Kaupunkiliikenne: Kantakaupungin raitiotien ajojännite yhdenmukaistetaan pikaratikan kanssa
Kaupunkiliikenne Oy tulee nostamaan kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasavirrasta (VDC) 750 VDC:hen tänä vuonna. Muutos yhdenmukaistaa koko raitiotien sähkönjakeluverkon.
Uudet raitiotiet, kuten Kruunusiltojen raitiotie, rakennetaan korkeampaan 750 VDC-jännitetasoon. Pikaratikkalinja 15 on käyttänyt alusta lähtien korkeampaa jännitettä. Kantakaupungin raitiotien ajojännite nostetaan vastaamaan pikaraitioteiden jännitettä, jotta sähkönjakeluverkosta saadaan yhtenäinen.
Kaupunkiliikenne on testannut etukäteen korotetun jännitteen vaikutuksia koeajoilla. Talven ja kevään aikana tehdään valmistelevia töitä, jotka eivät vaikuta raitioliikenteeseen eivätkä näy matkustajille.
Nivelraitiovaunujen komponentteihin on jo tehty muutoksia. Uudempiin Artic-raitiovaunuihin muutokset tehdään myöhemmin ohjelmistopäivityksellä. Pikaratikkalinjan 15 käyttämiin raitiovaunuihin ei tarvitse tehdä muutoksia, koska niitä liikennöidään jo korkeammalla jännitteellä.
Raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmiin tehtävät muutokset vaativat kuitenkin raitiolinjojen lyhyen liikennöintikatkon elokuussa. Tarkemmasta ajankohdasta ja poikkeuksista tiedotetaan lisää, kun katkon ajankohta ja suunnitelma ovat vahvistuneet.
Ravintolaratikka SpåraKoff jatkaa liikenteessä
Säännöllisen matkustajaliikenteen lisäksi kantakaupungin raitiotieverkolla on kulkenut vanhanmallisia raitiovaunuja, joiden liikennöinti korkeammalla jännitteellä edellyttää isompia muutostöitä, kuten vaunun sähköjärjestelmän osittaista uusimista. SpåraKoffin punaiseen raitiovaunuun tullaan tekemään tarvittavat muutostyöt syksyllä 2025. Juomatalo Sinebrychoff maksaa vuonna 1959 valmistuneen raitiovaunun muutostöistä aiheutuvat kustannukset.
Helsingin katukuvassa vuodesta 1995 liikennöinyttä SpåraKoffia operoivat yhdessä Kaupunkiliikenne Oy, Sinebrychoff ja HOK-Elanto.
SpåraKoff liikennöi normaalisti elokuun 2025 liikennöintikatkoon asti ja palaa takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun muutostyöt vaunuun on tehty. Tällä hetkellä raitiovaunu on tilauskäytössä, ja kesällä se alkaa kulkea jälleen tuttuun tapaan reittiajoa.