Kansalle mitä kansa haluaa - Tampereen ratikka on punainen
Tampereen raitiovaunun väristä järjestetyssä yleisöäänestyksessä punainen väri sai 13 867 ääntä, joka oli 59 prosenttia kaikista annetuista äänistä. Vaaleansininen, joka oli toinen raitiovaunun värivaihtoehto, sai 9 711 ääntä.
Tulos tarkoittaa, että Tampereen katukuvassa nähdään vuonna 2021 punainen ratikka. Tampereen päivä -tapahtumaviikonlopun yhteydessä järjestetyssä yleisöäänestyksessä annettiin yhteensä 23 578 ääntä.
Raitiovaunun väri julkaistaan samana päivänä, kun Tampere täyttää 239 vuotta. Raitiovaunun ulkomuodon valmistumisen ja kaupungin merkkipäivän kunniaksi Tampereen Raatihuoneen julkisivu valaistaan. Rakennus kylpee punaisen sävyissä aamusta lähtien koko maanantaipäivän ajan. Lisäksi Keskustorilla on maanantaina suuri ulkonäyttö, jossa nähdään punaisen ratikan liikkuvan pitkin Hämeenkatua.
– Syksyn aikana on käynnissä raitiovaunun sisäosien yksityiskohtainen muotoilu. Vuoden alussa tamperelaiset pääsevät jälleen osallistumaan raitiovaunun suunnitteluun arvioimalla matkustamon istuinkuosivaihtoehtoja, samalla kun voivat tutustua ratikkaan oikeaa raitiovaunua jäljittelevän malliratikan eli maketin avulla, toimitusjohtaja Pekka Sirviö Tampereen Raitiotie Oy:stä kertoo.
Raitiovaunun väristä äänestettiin Tampereen päivä -tapahtuman ratikkapisteillä lauantaina ja sunnuntaina 29.–30. syyskuuta. Tampereen Ratikan verkkosivuilla äänestys oli käynnissä lauantaiaamusta kello 9:stä aina sunnuntaihin kello 21:een asti. Kaksi finalistiväriä valikoitui äänestykseen viime keväänä tehdyn kaikille avoimen väriarvioinnin perusteella. Väriarvioinnissa nämä kaksi väriä erottui tasaväkisinä suosikkeina.
Raitiovaunun muotoilussa on noudatettu pelkistämisen ja toiminnallisuuden periaatteita. Tämän vuoksi väripinnat on pidetty selkeinä ja pääväri saa laajasti tilaa. Raitiovaunussa käytetään metallihohtomaalia, joka tekee värisävystä eloisan. Punaisen päävärin lisäksi raitiovaunussa on käytössä harmahtavan musta metallihohtomaali. Metallihohtomaalipinnat heijastavat raitiovaunun ympäristöä sekä muuttuvat valon ja varjon mukaan.
Punaisten raitiovaunujen rinnalla saatetaan nähdä tulevaisuudessa eri teemoihin teipattuja raitiovaunuja. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan raitiovaunukalustoon kuuluisi kaksi teemaratikkaa, joista toinen on ratikkataiteen ja toinen kaupunkitapahtumien käytössä.
Tamperelaisen raitiovaunun muotokieli on pehmeä, pelkistetty ja funktionaalinen. Raitiovaunussa käytetään kirkkaita LED-valoja, jonka vuoksi vaunu erottuu hyvin muusta liikenteessä. Keulan LED-huomiovaloraita tuulilasin alalaidassa luo voimakkaan kontrastin tummaa taustaa vasten, mikä parantaa vaunun havaittavuutta. Keulan linjanäyttö, jossa esitetään reitin päätepiste ja linjanumero, on toteutettu LED-valoilla. Ovilehtien sisäsyrjällä olevat pystysuuntaiset LED-valonauhat syttyvät vaunun pysähtyessä ja liikkuvat ovien avautuessa oviaukon molemmille puolille. Oviaukon rajaaminen valolla lisää ovialueen havaittavuutta. Valoisan matkustamon sisävalot säätyvät vuorokaudenajan mukaan.
Tampereelle tulevat raitiovaunut valmistaa kotimainen Transtech Oy, jonka omistaa kokonaan Skoda Transportation. Tampereelle on tilattu 19 raitiovaunua. ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunut ovat 37,3 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia. Raitiovaunussa on kauttaaltaan matala lattia. Vaunuun on esteetön pääsy pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa. Raitiovaunussa on 104 istumapaikkaa ja ruuhka-aikaan tilaa 264 matkustajalle. Raitiovaunujen valmistus aloitetaan Kajaanin Otanmäessä vuonna 2019. Ensimmäisen raitiovaunun arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 alussa. Raitiovaunuliikenne käynnistyy Tampereella vuonna 2021.