Raidepuolue

View Original

Junalla Pariisista Barcelonaan

Tunnin junista ja nopeista radoista on puhuttu viime aikoina Suomessa paljon. Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki päätti lomamatkallaan vähän fiilistellä, miltä se nopeassa junassa matkustaminen oikeasti tuntuu.

- Se on kuitenkin vähintään vuosikymmenen projekti ennen kuin Suomessa istutaan suurnopeusjunan kyydissä, vaikka huomenna aloitettaisiin uusien ratojen rakentaminen. 

Juna on kilpailukykyinen vaihtoehto lentokoneeseen ja bussiin verrattuna

Palomäki kertoo, että noin kuukautta ennen matkaa ostettu ensimmäisen luokan lippu välille Pariisi - Barcelona irtosi Ranskalaisen rautatieyhtiön  SNCF:n nettisivuilta luottokortilla hintaan 109 euroa ja se toimitettiin sähköpostiin.

- Latasin puhelimeeni SNCF-sovelluksen lippua varten. Toisen luokan lippu olisi lähtenyt kaksikymppiä halvemmalla, mutta kerrankos sitä suurnopeusjunan kyydissä istutaan? 

Yhden suunnan lentolippu halpalentoyhtiöllä olisi ollut reilun satasen ilman ruumalaukkua.

- Meillä sitä ei ollut. Vaimo on oppinut pakkaamaan järkevästi. Bussilla olisi päässyt 50 euroon, mutta siinä olisi saanut istua koko rahalla viisitoista tuntia. Sitä ei takamus kestä, vaikka maisemia olisi varmasti riittänyt päiväaikaan katseltavaksi enemmän kuin 300 km tunnissa kiitävän junan ikkunasta. 

- Matka lentäen olisi taittunut alle kahdessa tunnissa ja matkat kaupungin ulkopuolella ja kaikki lentoasemahärdellit eteen ja taakse, niin voisi väittää että noin kuusi ja puoli tuntia junalla on kilpailukykyinen aika keskustasta keskustaan. 

- Silti 6,5 h junassa istumista kieltämättä kuulostaa pitkältä ajalta, mutta mihin sitä lomalla niin kiire on? Tässähän voi matkalla kirjoittaa vaikka yhden joutavanpäiväisen matkakertomuksen.

Pariisin Rautatieasema

Pariisissa on useampi rautatieasema ja nopeat TGV-junat Barcelonaan lähtevät  Gare du Lyon -asemalta.

- Sieltä pääsee TGV:llä myös etelä- ja  itä-Ranskaan, Sveitsiin, Saksaan ja Italiaan. Pariisin Gare du Nord -rautatieasemalta pääsisi vielä junalla Lontooseen. Pariisia voi hyvällä syyllä pitää yhtenä modernin rautatieliikenteen keskuksena, vaikka ei täällä muita kuin valtionyhtiöiden junia näkynyt.

Palomäen mukaan rautatieasema oli yllättävän pieni, tuskin Helsingin päärautatieaseman kokoinen.

- Ihmisiä matkalaukkuineen on paljon. Kiireen tuntu on ilmeinen vaikka mitään hätää ei ole. Monitoreissa näkyy junan lähtöhalli, joita on kaksi, mutta raide kerrotaan vasta noin 20 minuuttia ennen lähtöä. Siitä seuraa se että ihmiset kerääntyvät tuijottamaan lähtöaik monitoria ja sitten se kiire vasta on kun lähtöraiteen numero ilmoitetaan. Onneksi kyytiin ehtivät kaikki, jotka jonottavat. Ei ole pakko tarjota kyynärpäätä.  

- Laiturin päässä on portit, joissa luetaan liput koneellisesti ja toistamiseen ne tarkistetaan junassa. Mitään turvatarkastuksia ei ole.

Matkanteko ja palvelut junassa

Palomäki sanoo, että wifin kanssa oli pientä ongelmaa koska ei tunnistanut varausta eikä päässyt kirjautumaan sisään.

- Porttaalissa oli avustaja-chatbotti joka ystävällisesti avasi yhteyden kun kertoi mihin on matkalla. Junan internetportaalissa pääsi seuraamaan junan kulkua ja nopeutta kartalla.

- Kärrymyynnissä oli kahvia ja pikkupurtavaa. Ravintolavaunu on pystybaari ja siellä oli leipiä, salaatteja ja jotain mikroruokia tarjolla. Tämä on vähän niin kuin köyhänmiehen ravintolavaunu tarjonnallaan kotimaiseen verrattuna. Kannattaa syödä Pariisissa ennen lähtöä. Niin se kaljaindeksi: Vihreä oluttölkki irtoaa 4,20 eurolla.

Ikkunasta näkyi Pariisin jälkeen pääasiassa peltoa.

- Ykkösluokan penkit olivat mukavan pehmeät ja ne sai hyvään asentoon. Jalkatilaa on riittävästi. Matkavauhtia ei tuntunut junassa niin ettei siellä pysty liikkumaan, mutta kyllä sen vauhdin silti tuntee ja kuulee kun ilmavirta painaa rakenteisiin.  

Barcelona, Espanja

Suurnopeusjuna Pariisista  saapuu Barcelonassa Santsin rautatieasemalle. Se on Barcelonan päärautatieasema ja Katalonian raideliikenteen solmukohta. Sieltä pääsee halutessaan jatkamaan matkaa vaikka AVE-suurnopeusjunalla ja tutustumaan Espanjaan, jossa on Euroopan paras suurnopeusjunaverkosto.

- Mutta meidän matka jatkui tällä kertaa metrolla.

 Junassa on hauska matkustaa

Palomäki sanoo, että kokemus oli hyvä ja että täytyy jatkossa harrastaa yhdistelmälomia sekä hakea maiden ja kaupunkien välisiin matkoihin junia.

- Google löytää junayhteydet ja lipunostopaikat hyvin kun laittaa hakusanaksi ”train ja mistä mihin”.

- Muutenhan nämä matkahakusovellukset  tarjoaa pääasiassa lentoja. Se on sääli, sillä juna on tänä päivänä manner-Euroopassa todellinen vaihtoehto muille kulkuneuvoille. Suomessa se on monella yhteysvälille, mutta vielä on paljon tekemistä. Toivottavasti jonain päivänä päästään kunnon vauhtia läpi Suomen.

Mitä tämä lysti maksoi?

Lentolippujen oston kanssa joutui vähän kikkailemaan. Yhden suunnan lentoliput tulevat helposti kalliimmaksi kuin menopaluu-lippu.

- Minä ostin ne matkahakusivuston kautta, joka ohjaisi nettimatkatoimistoon. Sieltä suorat lennot Helsinki – Pariisi ja Barcelona -Helsinki irtosi 280 euroon, joten yhdistelmämatkan siirtymien hinnaksi tuli noin 400 euroa, joka ei tunnu pahalta hinnalta heinäkuun puolivälissä. Paljon kalliimmaksi olisi tullut välissä kotona kalsareidenvaihtokäynti.

(Kuva: Tero Palomäki)

See this content in the original post