Raidepuolue

View Original

JHL ja Palta ovat sopineet uusista työehdoista yksityiseen kaupunkiraitioliikenteeseen - Kuusi tarjokasta Tampereen Rasse-operaattoriksi

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä työnantajia edustava Palvelualojen työnantajat Palta valmistautuvat kilpailun lisääntymiseen kaupunkien raitioliikenteessä. Tampereen raitioliikenteen operointi on tulossa kilpailutukseen ja tätä varten on sovittu uudesta työehtosopimuksesta.

Kaupunkien raitioliikenteeseen saattaa jatkossa tulla entistä enemmän yksityisiä yrityksiä, kun liikennettä avataan kilpailulle. Tampereella raitiovaunuliikenne alkaa vuonna 2021, mitä ennen kilpailutetaan muun muassa liikenteen operointi. Alkuvaiheessa kilpailutus koskee noin 80 henkeä.

Liitot haluavat tukea kilpailutuksen onnistumista sillä, että Suomessa on jo valmiiksi alalle soveltuva työehtosopimus, joka lisäksi on vahvistettu yleissitovaksi.

– Helsingin raitioliikenteessä työehdoista on perinteisesti sovittu yhteistyössä työntekijöiden ja työnantajien kesken. Tätä perinnettä pitää jatkaa, vaikka työnantaja onkin yksityinen. Nyt solmittu työehtosopimus tarjoaa toimivan raamin uuden raitiotietoiminnan aloittamiselle ja yhteistoiminnalle, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine perustelee.

– Paltalla ja JHL:llä on ollut pitkään hyvää yhteistyötä junaliikenteessä, mistä saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää tässä kevyemmässä raitioliikenteessä. Uudet ehdot onkin sovittu kevyemmän raitioliikenteen olosuhteet ja vaatimukset huomioiden, Paltan johtava asiantuntija Janne Laitinen kertoo.

Tampereen kaupunki on kannustanut osapuolia pääsemään yhteiseen neuvotteluratkaisuun.

Tampereen kaupunkiraideliikenteen työehtosopimus on ensimmäinen raitioliikenteen työehtosopimus, jota sovelletaan yksityisillä aloilla. Sopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2018 ja se on osa rautatiealan yleissitovaa työehtosopimusta. Uuteen sopimukseen on tuotu soveltuvin osin mm. työaikoihin liittyviä elementtejä HKL:n kuljettajasopimuksesta.

Tarjouskilpailussa mukana koti- ja ulkomaisia toimijoita

Tampereen kaupunki kilpailuttaa raitiotien liikennöinnin talven 2018-19 aikana. Osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun jätti määräaikaan mennessä kuusi ehdokasta.

Hakemuksen ovat jättäneet Ab Stockholms Spårvägar, Go-Ahead Finland Oy, Länsilinjat Oy, Transtech Oy, VR-Yhtymä Oy ja Väinö Paunu Oy.

Ehdokkaat, joiden osallistumishakemukset täyttävät tarjouskilpailun soveltuvuusvaatimukset, valitaan mukaan tarjouskilpailuun. Tarjouskilpailu käydään neuvottelumenettelynä. Alustavan aikataulun mukaan tarjouskilpailu ratkeaa huhtikuussa 2019.

Raitiotien liikennöinti alkaa teknisellä koeliikenteellä vuonna 2020. Kaupallinen koeliikenne, jossa kuljetetaan myös matkustajia, on tarkoitus aloittaa keväällä 2021 ja varsinainen kaupallinen liikenne myöhemmin vuonna 2021.

Kilpailutettava liikennöinti perustuu palveluallianssisopimukseen. Palveluallianssissa liikennöitsijä ja tilaaja suunnittelevat ns. kehitysvaiheessa liikennöintiä yhteisellä organisaatiolla. Allianssiorganisaatio muodostetaan valitun liikennöitsijän, Tampereen kaupungin joukkoliikenteen palveluryhmän sekä Tampereen Raitiotie Oy:n henkilöistä.

Raitiotiejärjestelmän palveluintegraattorina toimiva Tampereen Raitiotie Oy varmistaa erillisillä sopimuksilla, että liikennöitsijällä on käytössään raitiovaunut ja ratainfrastruktuuri. Kehitysvaihetta seuraavassa palveluvaiheessa voittanut tarjoaja toteuttaa liikennöinnin, mutta yhteinen organisaatio säilytetään liikennepalvelun kehittämis- ja valvontatehtäviin koko sopimuskauden ajan. Tampereen kaupunki liikenteen tilaajana vastaa raitiotien lippujärjestelmästä ja kerää lipputulot samoin kuin bussiliikenteessä.

Liikennöintisopimus on tarkoitus solmia kesällä 2019 ja sen voimassaolo jatkuu vuoteen 2031 asti.