Raidepuolue

View Original

VR-Yhtymässä jatkuvat yt-neuvottelut – Epävarmuus kuormittaa työntekijöitä ja heikentää palvelua

VR-Yhtymässä jatkuvat toimihenkilöiden yt-neuvottelut edellisten vuosien tapaan. VR:n hyvä taloudellinen kehitys ja historian parhaat liiketoiminnan tulokset eivät ole sitä muuttaneet. 

- Työntekijöille tämä on näkynyt vain jatkuvina yt-neuvotteluina ja epävarmuutena, Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa.

 - Huonoina aikoina työntekijöille oli tarjolla erilaisia muutosturvapaketteja. Nyt kun yhtiöllä menee todella hyvin, niin tarjolla on lakisääteinen minimi. Työnantaja ei halua edes neuvotella mistään irtisanomisten vaikutuksia pehmentävistä paketeista, vaikka varaa olisi.

Pääkonttorilla päättyivät juuri matkustajaliikenteen, asiakaspalvelu- ja yritysmyynti sekä taloushallinnon yt-neuvottelut. Keväällä sitä ennen supistettiin Helsingin aseman lipunmyynnin henkilökuntaa.

- Ja nyt on vuorossa matkustaja- ja tavaraliikenteen operatiivinen ohjaus sekä henkilöstöhallinto.

VR on ilmoittanut kahdesta uudesta yt-neuvottelusta.

Tavaraliikenteessä yhtiö perustelee neuvotteluja vähentyneillä kuljetuksilla tänä vuonna. Neuvotteluissa on toimihenkilöitä rautatielogistiikan myynnistä ja markkinoinnista, palvelukeskuksesta, palvelutuotannosta, kehitys-, teknologia ja kalustoyksiköstä sekä suunnittelusta ja ohjauksesta. VR:n mukaan neuvottelut johtavat enintään 32 toimihenkilön työsuhteen ehtojen olennaisiin muutoksiin tai irtisanomiseen. 

Henkilöstöhallinnossa neuvottelujen arvioidaan johtavan kaikkiaan kuuden henkilön työsuhteen irtisanomiseen tai työtehtävien olennaisiin muutoksiin. Taustalla on raideliikenteen kilpailun kiristyminen, joka edellyttää VR:n kustannuskilpailukyvyn jatkuvaa parantamista läpi koko konsernin. 

Pääluottamusmies Lea Sahala sanoo, että tämä vaikuttaa asiakaspalveluun joka paikassa: niin henkilö- ja tavaraliikenteessä sekä junaliikenteen häiriönhallinnassa. Vähennystarpeet ovat niin suuria, että ne näkyvät kaikissa asiakasrajapinnoissa.  

- Erityisesti junaliikenteen häiriönhallinnan ja asiakaspalvelun heikentäminen näkyy poikkeustilanteiden hoitamisessa sekä aiheuttaa matkustajille, työntekijöille ja yritysasiakkaille lisäharmia.

 - Kun asiakkaita ja työntekijöitä kuuntelee, niin tarve olisi parantaa eikä heikentää asiakaspalvelua.

(Kuvassa Lea Sahala. Kuva: Pekko Oksanen)