Ilmastoystävällinen juna vähentää koko Suomen päästöjä
VR Group on sitoutunut pienentämään liikenteen ympäristövaikutuksia ja yhteiskunnan hiilijalanjälkeä. Junamatkustaminen on jo tänä päivänä hiilineutraalia. Päästöttömät kuljetukset ovat mahdollisia tavaraliikenteessä. Kuitenkin VR Group on valmis tekemään ympäristön eteen vielä enemmän, mistä kertovat vuoteen 2025 ulottuvat ympäristötavoitteet.
– Visiot tulevaisuuden vähäpäästöisistä liikkumisratkaisuista puhututtavat yhteiskunnassa. Taustalla on akuutti ilmastohaaste. Kuitenkin yksi ratkaisu on jo keksitty, ja se on jokaisen ulottuvilla – nimittäin juna. Valitsemalla junan jokainen voi vauhdittaa tavoitetta hiilineutraalista Suomesta jo tänään, VR Groupin laki- ja vastuullisuusasioista vastaava johtaja Taru Uotila kertoo.
Juna on jo lähtökohtaisesti energiatehokkain ja vähäpäästöisin liikennemuoto, joka pystyy kuljettamaan kerralla suuren määrän ihmisiä tai tavaraa. Lisäksi VR Group on jo pitkään käyttänyt junaliikenteessä uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä, joka ei aiheuta ilmastopäästöjä eikä huononna ilmanlaatua.
Tällä hetkellä noin 95 % VR:n matkustajajunista kulkee puhtaasti uusiutuvalla sähköllä. Loput, sähköistämättömillä rataosilla syntyvät päästöt kompensoidaan. Lähes 80 % tavarajunista liikkuu uusiutuvalla sähköllä. VR Transpoint pystyy jo tänä päivänä tarjoamaan asiakkaille hiilineutraaleja kuljetusketjuja.
– Muut matkustus- ja kuljetusmuodot tukeutuvat vielä pääasiassa fossiilisiin polttoaineisiin. Esimerkiksi henkilöautoon verrattuna päästöt raiteilla ovat keskimäärin 98 % pienemmät.
– Vaikka ympäristöystävällisyys on junaliikenteen vahvuus ja VR on jo vihrein valinta, emme tyydy tähän. Ympäristövastuu on yksi vastuullisuuden olennaisista teemoista yhtiössämme. Olemme sitoutuneita tekemään osamme globaaleissa ilmastotalkoissa, jatkuvasti toimintaamme parantaen.
VR Group jatkaa pitkäjänteistä työtään ympäristön hyväksi koko konsernia koskevilla ympäristötavoitteilla, jotka ulottuvat vuoteen 2025. VR Group vähentää päästöjä ja parantaa energiatehokkuutta vielä 15 prosentilla. Lisäksi yhtiö edistää materiaalitehokkuutta ja pyrkii nostamaan kierrätysasteen 80 prosenttiin. Samalla huolehditaan kemikaaliturvallisuudesta.
– Saavutamme ympäristötavoitteet lukuisilla konkreettisilla teoilla eri yksiköissämme. Kyse on esimerkiksi siitä, että lisäämme sähkövetoista liikennettä ja kasvatamme juna- ja kuormakokoja, mikä vähentää edelleen energiankulutusta ja päästöjä. Pidennämme kaluston ja komponenttien elinkaarta kiertotalouden hengessä. Lisäksi tuomme raiteille uutta energiapihiä vetokalustoa ja energiatehokasta ajotapaa tukevaa teknologiaa.
– Parannamme palveluitamme jatkuvasti, jotta yhä useampi valitsisi ilmastoystävällisen junan. Pyrimme kasvattamaan rautateiden liikennemuoto-osuutta kokonaisuudessaan 10 prosenttiin matkustajaliikenteestä ja 30 prosenttiin tavaraliikenteestä – ja siten kädenjälkeämme yhteiskunnalle. Koko Suomi hyötyy, kun matkat siirtyvät raiteille.
– Jo nyt yhtiömme vaikutuksesta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat noin 0,5 miljoonaa tCO2e pienemmät. Tämä kädenjälkemme vastaa kaksinkertaisesti Vaasan kokoisen kaupungin vuosipäästöjä tai noin 50 000 keskivertosuomalaisen hiilijalanjälkeä vuodessa.