Ilmalan lumensulatuskenttä käytössä ensimmäistä kertaa
Väylä kertoo kehittäneensä energiatehokkaan ja ympäristöystävällisen ratkaisun rautateiltä aurattujen suurten lumimassojen käsittelyyn.
- Ilmalan lumensulatuskenttä otettiin nyt ensimmäistä kertaa käyttöön, se toteaa tiedotteessaan.
Raiteille ja ratapihoille kerääntyvä lumi vaikeuttaa junaliikennettä erityisesti silloin, kun lunta sataa usein ja paljon kerralla. Vuosien 2010–2011 talvikausi oli runsasluminen ja tällöin todettiin, että uusia ratkaisuja asiaan tarvitaan. Pasilan läjitysalue oli poistumassa käytöstä suunnitteilla olevien rakennustöiden johdosta. Helsingin ja Pasilan välillä ei ole tilaa aurata lunta radan reunaan.
- Vertailimme Väylässä erilaisia vaihtoehtoja lumen poiskuljetukseen ja sulattamiseen. Päädyimme kehityshankkeessamme uudenlaiseen, kustannustehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen ratkaisuun, maltillisella energiankäytöllä toimivan lumensulatuskentän perustamiseen, Väylän Etelä-Suomen kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu sanoo.
Pasilan Ilmalasta löytyi sopiva käyttämätön alue, joka sijaitsee ratojen välissä keskeisellä paikalla. Lumensulatuskenttä saatiin valmiiksi talvikaudelle 2015-2016 ja sitä kokeiltiin viime talvena, mutta tähän talveen saakka kentän käyttöön ei ole ollut tarvetta.
- Helsingin ja Ilmalan alueella lumen läjityspaikat ovat niin täynnä, että olemme alkaneet kuljettaa lunta Ilmalan lumensulatuskentälle. Käynnistämme lämmityksen tänään tai huomenna. Helsingistä aloitetaan lumen kuljettaminen lumijunalla ensi yönä, jolloin kentän käyttö käynnistyy toden teolla.
Helsingin, Pasilan ja Ilmalan ratapihoilta kerätty lumi kuljetetaan Ilmalaan junalla kippivaunuissa, joista se siirretään kentälle kaivinkoneella avustaen. Kentällä on betonilaatan päällä maksimissaan 30 cm paksu vesipatja, joka lämpiää kaukolämmöllä. Sulatukseen käytetään muiden kohteiden lämmitykseen käytettyä vettä, joka on palaamassa takaisin energiayhtiöön.
- Vesi johtaa lämpöä hyvin ja sulattaa näin päälle kasattua lunta altapäin. Lumimassa toimii lämpöeristeenä, joten vesi ei pääse jäätymään. Sulanut lumi johdetaan huleveden mukana hulevesikanaviin.
Lumi kuljetetaan kentälle junalla, jolla on kuorma-autoja suurempi kuljetuskapasiteetti. Kun tavalliseen kuorma-autoon mahtuu noin 15 m³ lunta, junanvaunuun sitä mahtuu 35 m³.
Kaukolämmön paluukierron hyödyntäminen lumensulatuksessa on energiatehokasta ja ympäristöystävällisempää kuin esim. polttoöljylämmitys. Energian säästämiseksi kenttää lämmitetään vain tarvittaessa. Yli 10 asteen pakkasella kenttää ei lämmitetä.
Kenttää käytetään ainoastaan rautatiealueelta kerättävän lumen sulattamiseen. Rautatiealueella lunta ei suolata tai hiekoiteta, joten kerätty lumi on niin puhdasta, että sulaneena se voidaan ohjata suoraan hulevesiverkostoon. Väylävirasto tarkkailee veden laatua alueella.
- Käynnistämme kentän lämmityksen näin päivinä. Ideana on, että lumet sulavat varsin maltillisella energialla. Odotamme tästä merkittävää apua Helsingin, Pasilan ja Ilmalan alueiden ratojen kunnossapitoon. Tämä taas vaikuttaa koko raideliikennöinnin turvallisuuteen, sujuvuuteen ja toimivuuteen.
Kenttä on kooltaan 2500 m²
Lumet kerätään 224 000 m² alueelta
Kentällä voidaan varastoida ilman sulatusta 10 000 m³ lunta
Sulattamalla on mahdollisuus käsitellä 100 000 m³
Kentän käyttökustannukset 100 päivältä ovat arviolta noin 100 000 euroa