IL: Konduktööripula uhkaa Tampereella
Iltalehti kertoo, että VR:n uudistukset ovat saaneet konduktöörit äänestämään jaloillaan.
- Tampereella konduktöörien määrä on vähentynyt noin viidestäkymmenestä konduktööristä noin kolmeenkymmeneen. Iso osa vähennyksistä johtuu VR:n ja ammattiliiton mukaan opintovapaista.
- VR:n mukaan Tampereella on edelleen 45 konduktööriä, joista 10 on opintovapaalla. Ammattiliiton (Raideammattilaiset JHL) mukaan opintovapaiden aikana työssä on enää lähemmäs 30 konduktööriä.
Konduktöörit ovat turhautuneet työnantajan muuttamaan työnkuvaan.
- Konduktöörejä saattaa olla seitsemän vaunun täydessä junassa vain yksi, kun ennen heitä on ollut kaksi. Lisäksi konduktöörit joutuvat muiden töidensä ohella myymään myyntikärryjen tuotteita niillä junavuoroilla, joissa on kärrymyynti.
Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt kertoo lehdelle, että esimerkiksi Tampereelta konduktöörien määrä on vähentynyt noin 50:stä ”lähemmäs” kolmeakymmentä.
– Tampereella on muodostunut sellainen ongelma, että kun henkilöstömäärä on pudonnut noin alhaiseksi, niin sieltä ei pystytä ajamaan niitä junamääriä, joita sieltä on normaalisti ajettu.
Järnstedtin mukaan Tampereella kärrymyynnin lisäksi muun muassa vuororakenteet turhauttavat työntekijöitä.
– Rautatieympäristössä puhutaan työhönsidonnaisuusajasta. Kun viet junan tietylle paikkakunnalle, voit joutua odottamaan junaa kolme tuntia – ja teet sen omalla ajalla. Käytännössä teet kahdeksan tuntia tehokasta työaikaa, mutta työvuoroon voi mennä odotteluineen 12 tuntia. Työhönsidonnaisuudesta toki maksetaan rahallinen korvaus, mutta päivät voivat välillä venyä kuitenkin kohtuuttoman pitkiksi, hän muistuttaa lehdelle.