Hyperloop-koerata avattiin Saksassa
Ensimmäiset koematkat ovat alkaneet Münchenin teknisen yliopiston (TUM) Hyperloopin testiradalla. Ottobrunn/Taufkirchenin kampuksella on 24 metriä pitkä koeputki, joten Euroopan ensimmäinen aidonkokoinen Hyperloop. Koekäytössä oleva Hyperloop-kapseli on täysin sertifioitu matkustajaliikenteeseen. Nyt tutkimusryhmä tutkii ensisijaisesti propulsiota, levitaatioteknologiaa ja tyhjiökäyttäytymistä.
Vuonna 2020 opiskelijoiden aloitteesta perustettu TUM Hyperloop -tutkimusryhmä on työskennellyt uuden, vähäpäästöisen ja ennen kaikkea jopa yli 800 kilometriä tunnissa nopean matkustustavan parissa. Alle vuoden rakentamisen jälkeen 24 metriä pitkä testirata betoni-imuputken, matkustajakapselin ja toimintaan tarvittavien osajärjestelmien muodossa on nyt valmis Hyperloop-teknologian käytännön tutkimukseen.
- Meillä on nyt mahdollisuus näyttää yleisölle, miltä tulevaisuuden Hyperloop-järjestelmät voisivat näyttää. Muutos mallimittakaavasta todellisiin mittoihin ja erityisesti Euroopan ensimmäinen matkustajatesti tyhjiöolosuhteissa ovat tärkeä virstanpylväs, jotta teknologiaa voidaan skaalata pian ja ottaa käyttöön pidempiä testisegmenttejä, TUM Hyperloopin projektipäällikkö Gabriele Semino kertoo.
(Kuva: TUM)