Raidepuolue

View Original

HSL: Vantaan raitiotielle valtiolta reilut 144 miljoonaa euroa

Helsingin seudun vuosien 2024-2035 MAL (Maankäyttö, asuminen ja liikenne) -sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Vantaan raitiotie saa valtiolta tukea reilut 144 miljoonaa euroa. Valtio rahoittaa Helsingin seudun liikennejärjestelmää kaiken kaikkiaan noin 309 miljoonalla eurolla.

Vantaan raitiotie on toteutumassa, sillä valtio osallistuu vuosien 2024-2035 MAL-sopimuksen mukaan rakentamiseen 144,1 miljoonalla eurolla. Valtio asettui näin samalle linjalle kuin Helsingin seudun kunnat, jotka hyväksyessään viime syksynä MAL 2023-suunnitelman nostivat Vantaan raitiotien Helsingin seudun kestävän liikennejärjestelmän kehittämisen kärkihankkeeksi.

Raitiotien kokonaiskustannusarvio on 594 miljoonaa euroa. Hanke mahdollistaa sen, että raitioien vaikutusalueen asukasmäärä kaksinkertaistuu vuoteen 2050 mennessä.

- Olen erittäin tyytyväinen, että raitiotien rakentaminen saadaan nyt pikaisesti käyntiin ja Vantaa saa valtiolta maata asuntorakentamiseen raitiotien vaikutusalueelta, kun Santarata ja Hakkilan kuormauspaikat siirretään Koivukylään Hosantielle, Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttila toteaa.

Valtio rahoittaa Helsingin seudun kestävän liikennejärjestelmän investointeja

Valtio osallistuu Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehittämiseen MAL-sopimuksen mukaan kaiken kaikkiaan 308,5 miljoonalla eurolla. Julkisen henkilöliikenteen palveluihin osoitetaan 18,8 miljoonaa euroa vuosina 2024-2027. Tämä on liikennerahoituksen osalta lähes puolet vähemmän kuin edellisellä MAL-sopimuskierroksella.

- Seudun kasvun mahdollistamiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi olisi tärkeää, että valtio sitoutuisi pitkäjänteisesti kehittämään seudun kestävää liikennejärjestelmää, johtaja Johanna Wallin HSL:stä sanoo.

- Vertailu Helsingin seudun verrokkiseutuihin osoittaa, että muissa Pohjoismaissa valtio osallistuu huomattavasti suuremmin panoksin seutujen liikenneinvestointien rahoitukseen.

Liikennejärjestelmää kehitetään monipuolisesti

Lahdenväylälle Helsingin alueelle rakennetaan Ilmasillan eritasoliittymä ja parannetaan tieverkkoa Kehä I–Kehä III välillä. Valtio rahoittaa toimenpiteitä 64 miljoonalla eurolla. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 138,1 miljoonaa euroa.

- Hanke mahdollistaa lähitulevaisuudessa Viikki-Malmin raitiotien rakentamisen ja on osa itäisen Helsingin merkittävää kaupunkikehittämistä, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski kertoo.

Helsingin kaupungin alueella olevia metro- ja juna-asemia peruskorjataan ja parannetaan. Päärautatieaseman vaihtoyhteyksien ja jalankulkuolosuhteiden parantamista ryhdytään suunnittelemaan. Valtio osallistuu yhteensä 30 miljoonalla eurolla asemien kehittämiseen.

Edellisessä MAL-sopimuksessa valtion rahoitusta saanut Espoon kaupunkiratahanke etenee suunnitellusti. Ratahankkeeseen liittyy kiinteästi seudullisen pyöräilyn pääverkon Rantaradan baana, jonka Kauniaisten alueella olevaa osuutta valtio rahoittaa 2,6 miljoonalla eurolla.

Espoon kaupunkiradan jatkeen puuttuva valtion rahoitus on sidottu Rantaradan lähijunaliikenteen varikkoratkaisuun.

- Espoon kaupunki ja Kirkkonummen kunta ratkaisevat varikon sijaintipaikan ja edistävät varikon suunnittelua vuosien 2024-2027 aikana, Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo ja Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas lupaavat.