Raidepuolue

View Original

HSL: Metromatkustajat aiempaa tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen.

- Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.

Kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa tyytyväisimpiä HSL:n joukkoliikenteeseen olivat raitiovaunujen matkustajat, joista 88 prosenttia antoi yleisarvosanan 4 tai 5. Eri liikennemuotojen välillä ei kuitenkaan ollut suurta eroa, sillä heikoimmat arviot saaneessa metroliikenteessä tyytyväisten osuus oli 84 prosenttia.

Kaikista matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen eli antoi sille yleisarvosanan 4 tai 5 asteikolla yhdestä viiteen. Yleisarvosanojen keskiarvo oli 4,06. Tulokset olivat samat kuin syksyllä 2018.

Yleisarvosanan perusteella bussimatkustajien tyytyväisyydessä ei ole suurta vaihtelua Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja seutuliikenteessä. Espoon bussiliikenteessä 84 prosenttia vastanneista antoi HSL:lle hyvän tai erittäin hyvän arvosanan. Helsingissä prosenttiosuus oli 87, Vantaalla 85 ja seutuliikenteessä 86. Arviot ovat siis hyvin lähellä HSL:n 86 prosentin keskiarvoa.

Vantaalla bussimatkustajien tyytyväisyys täsmällisyyteen oli kuitenkin 11 prosenttiyksikköä heikompaa kuin HSL-bussiliikenteessä keskimäärin. Luvut olivat 72 prosenttia keskimäärin ja 61 prosenttia Vantaalla. Matkanteon sujuvuuteen tyytyväisten osuus oli Vantaalla kuitenkin lähellä HSL-bussiliikenteen 85 prosentin keskiarvoa.

Matkustajien tyytyväisyys aikataulu- ja reittitiedon saatavuuteen palautui kevään 2016 tasolle eli aikaan ennen Reittioppaan uudistusta. Vastaajista 88 prosenttia oli tyytyväisiä tietojen saatavuuteen, Reittioppaan pääasiallisista käyttäjistä tyytyväisiä oli jopa 91 prosenttia. Sen sijaan matkustajien tyytyväisyys opasteisiin pysäkeillä ja asemilla heikkeni. Syynä tähän oli todennäköisesti se, että alkuvuonna aikataulunäytöistä ja Reittioppaasta puuttui reaaliaikainen tieto usean päivän ajan. Alkuvuoden notkahdus vaikutti koko kevään tutkimustulokseen.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Tutkimusta tehdään arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin kello 6–16. Keväällä 2019 tutkimukseen osallistui lähes 30 000 matkustajaa bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.