Raidepuolue

View Original

HSL helpottaa ratikkamatkustamista pysäkkikuulutuksin

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Jos kuulutukset toimivat testeissä ongelmattomasti, tarkoituksena on laajentaa kuulutukset kaikkiin nivel- ja Artic-raitiovaunuihin vielä kesän aikana. Vanhempiin Variotram-matalalattiavaunuihin kuulutusjärjestelmää ei kuitenkaan ole asennettu lainkaan, sillä vaunut poistuvat käytöstä kokonaan lähiaikoina.

HSL:n pysäkkikuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi ja merkittävissä turistikohteissa, kuten esimerkiksi laivaterminaaleissa tai lentoasemalla englanniksi. Seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan, kun liikenneväline on lähtenyt liikkeelle edelliseltä pysäkiltä tai ohittanut sen. Pitkillä, yli 800 metrin pysäkkiväleillä, kuulutus tulee noin 500 metriä ennen pysäkkiä.

Erityisryhmät ja muut matkustajat ovat olleet mukana HSL:n kuulutusäänen valinnassa ja muussa kuulutusten kehittämistyössä. Kuulutuksia on testattu muun muassa koeajoissa, joissa on kiinnitetty huomiota esimerkiksi kuulutusten sopivaan äänenvoimakkuuteen.

HSL pyrkii kuulutukset käyttöönottamalla parantamaan matkustajainformaation laatua ja helpottamaan matkustamista. Samalla pysäkkikuulutukset parantavat matkanteon esteettömyyttä. Kuulutukset ovat olleet käytössä jo aiemmin kaikissa liikennevälineissä useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

HSL:n liikenteessä kuulutukset ovat jo nyt käytössä lähijunissa ja metrossa, mutta ne perustuvat eri järjestelmään. Niiden toteuttamisesta on ollut vastuussa operaattori – junien tapauksessa VR ja metrossa Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL.

(Kuva: Pekko Oksanen)