Raidepuolue

View Original

HS: Tunnin junan valmistuminen vie 20 vuotta

Helsingin Sanomat arvioi, että tunnin juna Helsingistä Tampereelle voi vaatia 5,5 miljardia euroa, uudet raiteet ja jopa 20 vuotta. Lehti muistuttaa samalla pääradan huonosta kunnosta.

- Radan pitää olla nykyistä suorempi, jotta sillä voidaan ajaa erittäin nopeilla junilla. Erityisen akuutti ongelma on nykyisen pääradan koko ajan huonompi kunto.

Lehti kertoo, että hankeyhtiö Suomi-rata ehti pohtia, että välille linjataan ja rakennetaan uusi raideyhteys, joka olisi nykyistä 187 kilometriä pitkää linjausta suorempi.

- Hanke on nyt jäissä, koska toimitusministeristöksi muuttunut hallitus ei voi tehdä ratkaisuja näin isoissa asioissa.

- Radan pitää olla suorempi, jotta sillä voisi ajaa erittäin nopeilla junilla, jotka kulkisivat jopa lähes 300 kilometrin tuntinopeudella.

Ylijohtaja Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä huomauttaa lehdelle, että tunnin juna on mahdollinen toteuttaa, mutta se, missä juna pysähtyy ja minkä maa-alueiden kautta menee, on täysin auki.

(Kuvassa Tampereen rautatieasema)