HS: Pisararata toisi työtä, nostaisi maan arvoa ja nopeuttaisi työmatkoja
Helsingin Sanomat arvioi, että Pisararadasta olisi kiistatta iloa monelle suomalaiselle.
- Se helpottaisi junamatkustamista Helsingin keskustaan eli yhdistäisi radan varressa sijaitsevia kuntia ja niiden pääkaupungissa töissä käyviä työntekijöitä Helsinkiin. Tämä hyöty valuisi työnä ja vaurautena useampaan Suomen kolkkaan.
Lehden lainaama SDP:n Helsingin valtuustoryhmän johtaja Eveliina Heinäluoma toteaa, että Pisara on keskeinen hanke koko maan kannalta.
Lehti kertoo, että Pisara vaatisi 1,3 miljardin euron investoinnit.
- Summa on valtava, kun sitä verrataan Helsingin muihin liikennehankkeisiin. Länsimetron ensimmäisen ja toisen vaiheen yhteenlaskettuun budjettiin verrattuna Pisara taas ei edes vielä ole kallis.
- Jos edellisen neuvottelukierroksen asetelmat pitäisivät tulevaisuudessa, Helsinki joutuisi maksamaan summasta vain 20 prosenttia. 1,3 miljardista se olisi siis 260 miljoonaa euroa. Koko potista 60 prosenttia olisi valtion rahaa ja 20 prosenttia toivottua EU-tukea.
Lehti muistuttaa, että lähes kokonaan tunneliin sijoittuva Pisararata olisi kahdeksan kilometrin pituinen silmukka, joka kiertäisi Pasilasta Töölön, keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan.
- Uudet maanalaiset asemat pitäisi rakentaa Töölöön, keskustaan ja Hakaniemeen.
(Kuva: Arcadia)