Raidepuolue

View Original

HS: Berner suunnittelee pääratainvestointia miljardilainalla, jota ei maksettaisi koskaan takaisin

Helsingin Sanomat kertoo, että liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) suunnitelmissa Helsinki-Tampere -radan investoinnit rahoitettaisiin miljardi­lainalla, jota ei maksettaisi koskaan takaisin

- SEB-pankin hallitukseen ehdolla oleva ministeri valmistelee raideyhteyksien hankeyhtiöitä, jotka voivat tarjota isoja liiketoimintamahdollisuuksia finanssiyhtiöille.

Lehden mukaan hankeyhtiöt voivat liipata hyvinkin läheltä yksityisten finanssitoimijoiden intressejä.

- Etenkin kun Anne Bernerin kaavailemassa mallissa hankeyhtiöt olisivat ilmeisesti ottamassa miljardikaupalla lainaa markkinoilta.

Lehti lainaa Bernerin esittämiä laskelmia ja taulukoita taannoisessa tiedotustilaisuudessa.

- Suomi-radan investoinnin suuruus olisi 5,8 miljardia euroa. Omistajien tekemät oman pääoman ehtoiset sijoitukset kattaisivat siitä 1,5 miljardia euroa. Näitä omistajia olisivat valtio ja mahdollisesti eräät kunnat. Lisäksi kuvassa on arvioitu, että EU:sta saataisiin niin sanottua TEN-tukea miljardi euroa. Tosin monen asiantuntijan mielestä tämä arvio on rutkasti yläkanttiin.

- Loput 5,8 miljardin euron rakentamisvaiheen investointikustannuksesta yhtiö hoitaisi vieraalla pääomalla – yhtiö ottaisi siis lainaa. Näin ollen hankeyhtiö ottaisi ulkoista velkaa peräti 3,2 miljardia euroa. Tämä raha tulisi siis todennäköisesti pankeilta ja muilta finanssilaitoksilta. Ja mikä hämmentävintä – tätä velkaa ei suunnitelman mukaan maksettaisi takaisin. Ainakaan vuoteen 2070 mennessä sitä ei lyhennettäisi lainkaan, siitä maksettaisiin vain korot. Laskennallisella kolmen prosentin korolla tämä korkokustannus olisi 93 miljoonaa euroa vuodessa.

(Kuva: Sakari Piippo)

See this content in the original post