Raidepuolue

View Original

Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelu keskeytetään - Liittojohtajat pitävät päätöstä oikeana

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on päättänyt keskeyttää Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelun. Valmistelun aikana on käynyt ilmeiseksi, ettei kilpailutuksessa voida edetä suunnitellusti.

Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo, että päätös oli hyvä ja odotettu.

- Nyt olisi tärkeää antaa VR:lle mahdollisuus tehdä välttämättömät lähiliikenteen kalustoinvestoinnit. Nykyinen alkaa olla elinkaarensa päässä eikä vastaa tämän päivän tarpeisiin.

Raideammattilaisten JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt toteaa, että tämä on ministeriltä viisas linjaus.

- Kilpailutuksen valmistelu on ollut puutteellista eikä nyt ole edellytyksiä viedä prosessia eteenpäin.

Keskeytyksen taustalla on muun muassa se, että Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymä HSL on parhaillaan selvittämässä Järvenpään mahdollista liittymistä HSL:n toimivalta-alueeseen.  Järvenpään liittyessä HSL-alueeseen taajamajunaliikenteen kilpailutettava kokonaisuus ja esimerkiksi yhteysväliltä saatavat lipputulot muuttuisivat merkittävästi.

Tasapuolisen kilpailutuksen edellyttämiä yhtiöjärjestelyjä, joilla VR-Yhtymä Oy:stä olisi eriytetty Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä käytettävä junakalusto ja tietyt varikko- ja asemakiinteistöt, ei ole tehty.

VR:llä on liikenne- ja viestintäministeriön kanssa tehtyyn sopimukseen perustuva yksinoikeus henkilöjunaliikenteeseen Suomessa vuoden 2024 loppuun asti. VR:n yksinoikeus koskee kaikkea muuta henkilöjunaliikennettä Suomessa, mutta ei HSL:n lähiliikennettä.

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus on parhaillaan käynnissä. Kilpailutuksen voittanut liikennöitsijä varmistuu todennäköisesti keväällä 2020. Kilpailutetun liikenteen on tarkoitus alkaa kesällä 2021.

Hallitusohjelman mukaisesti henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisessa seurataan HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia ja jatkokilpailutuksissa edetään Open Acces –mallin mukaan.

Raideliikenteen jatkokehittämistä käsitellään osana valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jonka valmistelu on juuri käynnistetty.