Espoon kaupunkiradan rakentaminen alkaa
Espoon kaupunkiradan ensimmäinen työvaihe on puunkaato radan läheisyydessä Leppävaara–Kilo–Kera-seudulla.
Hankkeen noin kolme vuotta kestänyt suunnitteluvaihe päättyy, kun varsinainen rakentaminen lähtee konkreettisesti liikkeelle tällä viikolla. Alueurakka 1:n, rataosuus Leppävaarasta Keraan, sopimuskumppaniksi valittu GRK Suomi Oy aloittaa työt puunkaadolla urakka-alueella.
- Hienoa, että pääsemme aloittamaan junaliikenteen kannalta näin merkityksellisen hankkeen rakennustyöt. Rakentamissuunnittelua on tehty perusteellisesti ja sillä periaatteella, että varsinaiset rakentamistyöt etenisivät mahdollisimman sujuvasti, hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta toteaa.
Espoon kaupunkirata -hanke on jaettu neljään alueurakkaan sekä erillisiin louhinta-, sähkörata- ja turvalaiteurakoihin. Alueurakka 1 on urakoista laajin ja sen arvo on noin 100 miljoonaa euroa. Muiden urakoiden hankintaprosessi on parhaillaan käynnissä.
- Olemme pyrkineet panostamaan urakoiden hankintavaiheen aikana markkinainfon jakamiseen ja vuorovaikutukseen alan toimijoiden kanssa, luonnollisesti tasapuolisuus turvaten. Urakoiden kilpailutusvaihe on herättänyt mukavasti tarjoajien kiinnostusta ja olemme tyytyväisiä jo saatuihin tarjouksiin.
Espoon kaupunkirata on osa Helsinki–Turku nopeaa junayhteyttä ja pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä. Hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta nykyisen raideparin viereen välille Leppävaara–Kauklahti.
Uusi raidepari tuo sujuvuutta ja varmuutta jokapäiväiseen kauko- ja lähiliikenteeseen sekä kestävää ja puhdasta liikennettä tulevaisuuden tarpeisiin. Lisäksi hankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon ja Kauniaisten kaupunkien erilliskohteina Rantaradanbaanan rakenteita sekä radan kanssa risteäviä kulkuyhteyksiä.