Raidepuolue

View Original

Eduskunnan puhemies: Päärata on Suomen aortta - Ilman päärataa maa pysähtyy

Puhemies Paula Risikon (kok.) mukaan rautatie on kuin Suomen verisuoniverkosto.

- Päärata on sen aortta, hän totesi Päärata+ -tilaisuudessa Helsingissä perjantaina.

Kello 14.04 päärataa pohjoiseen lähtevän junan vaunu oli täpösen täynnä kansanedustajia, jotka odottivat alkavaa pääratainfoa.

- Idea raideinfosta junassa noudattaa Muhamedin ja vuoren logiikkaa. Maakuntaliitot infoavat yhdessä pääradan varren kansanedustajia junassa, jolla edustajat kotiutuvat viikon töistä. Paikalla on yli 40 edustajaa, junassa tapahtuvan tilaisuuden ideoinut Hämeen liiton hallituksen puheenjohtaja Tarja Filatov toteaa tyytyväisenä.

Filatov muistuttaa, että pääradassa on kyse ilmastopolitiikasta ja siitä, että maapallo pelastuu.

- Kyse on hyvinvointivaltion rahoituksesta, koska raiteet kuljettavat ihmisistä töihin. Kyse on tuotannon kilpailukyvystä, koska tavara liikkuu raiteilla. Kyse on osaamisesta, koska opiskelijat kulkevat raiteilla oppilaitoksiin.

- Kyse on ihmisten toimivasta arjesta ja investoinnista tulevaisuuteen, joka alkaa tänään. Junien pitää kulkea nopeasti ja pysähtyä riittävän usein.

Helsinki-Tampere väli on Suomen vilkkain henkilöliikennerata 4,5-6,6 miljoonalla matkustajallaan. Tampere-Seinäjoki on Suomen toiseksi vilkkain. 

- Määrät lähes kaksinkertaistuvat tästä, jos siirrymme 8 %:n mukaiseen junaliikenteen osuuteen, jota ilmastonmuutokseen vastaaminen vähintään edellyttää. 

- Massiivisesta henkilöliikenteen määrästä ja tavarakuljetuksista huolimatta päärata on suurelta osin yksi- tai kaksiraiteinen. 

Filatov muistuttaa, että Suomi-radan kohteet ja yhteysvälit eivät kilpaile keskenään, vaan tukevat toisiaan.

- Nyt viimeistään on aika käynnistää lakisääteinen radan kehittämiseen tähtäävä suunnittelu. Vain siten saamme riittävät tiedot kustannuksista, hankkeiden priorisoinnista ja voimme hyödyntää EU:n mahdollistamaa rahoitusta.

- Jos junamatkat eivät pääradalla nopeudu, ne eivät nopeudu missään. Jo nyt menetämme monta työtuntia ja häviämme selviä euroja pääradan osuuksien huonon kunnon sekä kapasiteettipulan vuoksi.
 
Filatovin mukaan päärata on kokonaisuus.

- Se on Suomi-rata, jonka suunnittelu on saatava välittömästi liikkeelle. Pääradalla on useita suunnittelua vaativia kohteita niin Helsinki-Tampere -välillä kuin Tampereelta eteenpäin ja muihin suuntiin.

(Kuvassa Paula Risikko)