Raidepuolue

View Original

Asiantuntija: Eurooppalainen raideleveys on käytännössä järjetön ajatus Suomessa

Demokraatti-lehden mukaan EU-komissio on vaatinut, että tulevat raidehankkeet niin kutsutun TEN-T -liikenneverkossa pitäisi rakentaa standardoidulla eurooppalaisella raideleveydellä 1­ 435 millimetriä. Suomessa se on 1 ­524 millimetriä, mikä on suunnilleen sama kuin Venäjällä ja mahdollistaa liikenteen itäsuuntaan.

Ammattiliitto JHL:n yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö, Raideammattilaisten yhteisjärjestön entinen puheenjohtaja Vesa Mauriala näkee teoreettisesta näkökulmasta ja yleisellä tasolla, että EU:n pyrkimys yhtenäistää rautatiejärjestelmä ja -markkina on ”erittäin järkevä ajatus”.

- Unioni säätelee rautatietekniikkaa, opasteita ja rautatiemarkkinaa. Unionilla on oma suuri rautatievirasto, joka valvoo ja kehittää yhteistä eurooppalaista rautatiejärjestelmää. Tähän liittyy se, miksi raideleveyden yhtenäistäminen Euroopassa on järkevää.

- Mikäli juna kulkee joskus tulevaisuudessa Suomesta Tallinnaan ja Varsovan kautta Berliiniin, niin se voisi jatkaa Ranskan kautta vielä Espanjaan.

Käytännön tasolla Mauriala nostaa lehdessä esiin esteet muutoksille.

– Suomessa raideleveyksien muuttaminen on järjetön ajatus tästä huolimatta mitä sanoin äsken. Se nimittäin edellyttäisi kiskojen leveyden muuttamista ja niiden perusparantamista sekä sitä, että kaikki junakalusto pitäisi käydä läpi, tuhannet vaunut ja veturit.

Helsingin Sanomien mukaan Suomella ja muilla EU-mailla on mahdollisuus jättäytyä raideleveyksien yhtenäistämisestä pois, jos se ei ole taloudellisesti järkevää.