Raidepuolue

View Original

Liittojohtaja: Mistä VR aikoo ottaa säästöt HSL:n lähijunaliikenteessä?

Rautatiealan Unionin RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki muistelee pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kilpailutuksien historiaa, kun lähijunaliikenteen ensimmäinen kilpailutus on ratkennut.

- Taidettiin olla vielä 90-luvulla kun ensimmäisten pääkaupunkiseudun bussikilpailutusten jälkeen alettiin suunnittelemaan junaliikenteen kilpailutusta. Heti 2000-luvun alussa perustettiin junakalustoyhtiö omistamaan pääkaupunkiseudulla liikennöivä kalusto. Ymmärrettävistä syistä VR:llä ei ollut halua investoida epävarmassa tulevaisuusnäkymässä uuteen lähiliikennekalustoon ja kuntayhtymä näki sen kilpailutuksen edellytyksenä. 

Palomäki toteaa, että monien vaiheiden jälkeen olemme keväässä 2020 ja että lähiliikenne on nyt kilpailutettu.

- Voittajaksi selvisi vanha kunnon valtionyhtiö VR. Se mikä on voiton hinta junamatkustajalle ja henkilöstölle selvinnee tulevaisuudessa. Vaikka kilpailutus ei ollut mikään osallistujamenestys: vain yksi kelvollinen tarjous, mikä kertoo siitä että VR oli ainoa joka sen halusi, ja HSL sai haluamansa säästöt.

VR:n tarjoama sopimuskauden hinta oli noin 200 miljoonaa halvempi kuin kilpailijalla. Uuden sopimuksen arvo on vuodessa noin 36 miljoonaa euroa ja koko sopimuskaudella noin 400 miljoonaa euroa.

- Kymmenen vuoden sopimuskaudella odotetaan säästöjä 275 miljoonaa euroa. Hintataso on alentunut jopa 40 prosentilla vuodesta 2015. Ensin kilpailutuksen uhalla ja sitten kilpailutuksella. 

- Summat ja prosentit ovat valtavan isoja. Kyllä tämä nyt pistää miettimään, mistä ne säästöt revitään. Tilanne olisi ihan sama olisi voittaja ollut kuka tahansa. Viimeistään kesällä nähdään miten ne HSL:n asettamat laatutavoitteet toimivat oikeassa maailmassa vai oliko kyse pelkästään rahasta eikä asiakkaasta ole niin väliä?

See this content in the original post