Liittojohtajat pääosin pettyneitä ministeriön runkoverkkoesitykseen

Liittojohtajat pääosin pettyneitä ministeriön runkoverkkoesitykseen

Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ja Veturimiesten liiton VML:n puheenjohtaja Tero Palomäki ovat pääosin pettyneitä liikenne- ja viestintäministeriön runkoverkkoehdotukseen. Heidän mielestään se on kunnianhimoton.

- Tuossa on hyvää se että merkittävää osaa rataverkosta ollaan määrittelemässä runkoverkoksi, Palomäki sanoo.

- Huonoa on se, että tavoitetta ei selkeästi aseteta siihen, että tasoylikäytävät poistetaan ja että henkilöjunilla voisi ajaa vähintään 160 km/h. Teollisuuden kuljetusten kilpailukyvyn näkökulmasta 25 t akselipainot tavaravaunuissa ovat aivan minimi.

Järnstedt toteaa, että toimet on riittämättömiä.

- Tavaraliikenteen ja teollisuuden kilpailukyvyn kannalta 25 t akselipaino on ehdoton tavoite. Henkilöliikenteen nopeuden nostotavoite on riittämätön.

- Hyvää on, että valtaosa rataverkosta on määritelty runkoverkoksi. Rautatieliikenteen kehittymisen edellytys ovat myös uudet ratahankkeet.

Palomäki toteaa, että erityisen huolestuttava on rataverkon nykytilanne.

- Tilapäisistä nopeusrajoituksista on tullut pysyviä. Viime talven routavaurioita on vielä korjaamatta ja uusi talvi tulee kohta.

- Liikenneviraston tavoite on että radasta johtuvat syyt saisivat heikentää henkilöliikenteen täsmällisyyttä enitään 4% mutta viimeinen vuosi ollaan liikuttu 10 % paikkeilla eli ollaan aivan liian kaukana tavoitteesta. Olisi erityisen tärkeää että nopeusrajoitusten poistamiseen löytyisi rahaa jo tämän syksyn budjettiriihessä. 

Helsingin Sanomat kertoo, että Hangosta Inariin ulottuvaan runkoverkkoon kuuluisi noin 4 300 kilometriä maanteitä ja lähes 3 200 kilometriä rautatietä.

Lehden mukaan verkkoyhdistää suurimmat kaupungit ja elinkeinoelämän kannalta tärkeimmät liikenteen solmukohdat. Väylät ovat pääosin Suomen vilkkaimmin liikennöityjä tie- ja rataosuuksia.

- LVM ei esitä uusien tie- tai rataosuuksien rakentamista.

- Runkoverkon junaradoilla henkilöliikenteen nopeusrajoitus olisi vähintään 120 kilometriä tunnissa. Tavaraliikenteen nopeusrajoitus vähintään 80 kilometriä tunnissa ja suurin sallittu akselipaino vähintään 22,5 tonnia.

Lehti: Helsingin raitiovaunuliikenteen kilpailuttaminen lykkääntymässä

Lehti: Helsingin raitiovaunuliikenteen kilpailuttaminen lykkääntymässä

Runokuu Helsingissä: Hirvi irvistää raiteilla

Runokuu Helsingissä: Hirvi irvistää raiteilla